[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Istnieje Instrukcja Sancta Mater Ecclesia - Zwięta Matka Ko-
pogan (por. Dz 28, 21-28). Pójście do pogan wymagało też
ściół. Termin Kościół zachodzi rzadko w Ewangeliach. Czy poję
specjalnego przygotowania. W tym celu Jezus powołał ucz
cie Królestwo Boże jest równoznaczne z Kościołem? Czy ojczy
nia najlepszego profesora" Gamaliela - Szawła. Szaweł -
sty język Jezusa - aramejśki - ma swoje określenie na Kościół?
geniusz, gigant umysłu i woli, poszedł do Kościoła w An
Królestwo Boże jest pojęciem pokrewnym" do Ko
tiochii nad Orontesem, gdzie byli misjonarze-charyzmatycy.
ścioła, ale się z nim nie utożsamia, nie identyfikuje się też
Ten Kościół stał się zaczynem" misyjnym. Stąd, z macie
z panowaniem; oznacza panowanie Boga. Kościół jest
rzystego Kościoła misyjnego, szli misjonarze na cały świat
wspólnotą wierzących w drodze do Królestwa Bożego.
i wypełnili wolę Jezusa zawartą w wielkim mandacie misyj
Kościół po aramejsku, w ojczystej mowie Jezusa zwie
nym (Mt 28, 19).
się edba, keniszta albo ąehala (nazwa podobna do hebraj
skiego ąahal). Hebrajski odpowiednik nazwy Kościół brzmi
ąahal - zgromadzenie liturgiczne. Po grecku kościół zwie
się ekklesia. Biblia zna też pojęcie laos tou Theou - Lud Bo
ży. Lud wybrany przez Boga na własność, obejmujący
dawnego Izraela i ludy pogańskie. Laos oznacza lud
w sensie religijnym, zgromadzony na liturgii. Przeciwień
stwem laos jest demos - lud o wydzwięku znaczeniowym
100
szczepią" Ewangelię na teren Miasta łuków triumfalnych
zwycięskich imperatorów, Autor natchniony ani jednym
słowem nie wspomni o ich śmierci. Stąd Druga Księga"
oddzielona od pierwszej", tj. Ewangelii, nie całkiem ściśle
otrzymała nazwę Dzieje Apostolskie", bo jest raczej
VIII
Ewangelią Ducha Zwiętego". On, zgodnie z zapowiedzią
Jezusa ziemskiego, zstępuje na Apostołów, czyni cuda, na
wraca, uzdrawia, broni Prawdy, dokonuje najpierw od
dzielenia wewnętrznego chrześcijaństwa od judaizmu po
Bóg w Piśmie Zwiętym
przez Chrzest i Eucharystię, a potem kreśli jasno linię po
przemawiał przez ludzi, na sposób ludzki"
działu i rozdziału zewnętrznego na skutek prześladowań
tych, co uwierzyli i poszli za Jezusem. Druga Księga"
(Gatunki literackie, cz. III)
Aukaszowa jest specjalną historią przez to, że jest związa
na z Jezusem, wyrasta z Tradycji Jezusa, co nadaje jej
oryginalny i niepowtarzalny gatunek literacki. Druga
Księga" jest organicznie, treściowo, złączona z Ewangelią.
Człowiek nadprzyrodzonej wiary zanim spojrzy na
Ta kończy się opisem Wniebowstąpienia Jezusa w formie
Słowo Boże przyobleczone w gatunki literackie objęte też
liturgicznej, a jej ciąg dalszy, Druga Księga", rozpoczyna
charyzmatem natchnienia, przypomina sobie nieomylną
się opisem Wniebowstąpienia w ujęciu katechetycznym.
wypowiedz Pisma: Słowo Boże, skuteczne i ostrzejsze niż
Druga Księga" jest zbudowana wokół dwóch ośrodków
wszelki miecz obosieczny, przenikające aż do rozdzielania duszy
ewangelizacji. Pierwszym jest Jerozolima na czele z Pio
i ducha, stawów i szpiku, zdolne osądzić pragnienia i myśli ser
trem. Drugim jest wielkie, nowoczesne, na miarę dzisiej
ca (Hbr 4, 12).
szych, miasto w Syrii, Antiochia, centrum misyjne z mi
Aukasz Ewangelista napisał dwa dzieła, oba dedyko
sjonarzami - charyzmatykami pod kierownictwem Szawła
wane dostojnemu Teofilowi". Pierwsze dzieło to ewange
i Barnaby. Stąd dokonywał się duchowy i pokojowy pod
lia, napisana po dokładnym zbadaniu wszystkiego",
bój świata i Ewangelii.
przekazująca życie i czyny Zbawiciela. Drugie dzieło, to
Druga Księga" - Dzieje" jako historia rozwijającego
kontynuacja Pierwszej Księgi" (Dz 1, 1), czyli Druga
się i zbawiającego Kościoła pod opieką Ducha Zwiętego
Księga", pod względem gatunku literackiego historia roz
zawiera w sobie niezwykle ważne opisy wydarzeń zbaw
wijającego się i zbawiającego Kościoła pod opieką Ducha
czych. Jako drugorzędne gatunki literackie mieszczą się
Zwiętego. W tej Drugiej Księdze" bohaterem jest Duch
one w głównym gatunku Dziejów". Opis Wniebowstąpie
Zwięty. To Jego dzieje, a nie dzieje Apostołów. Ci są tylko
nia Pana Jezusa (Dz 1, 9-11) na Górze Oliwnej. Jest to nie
narzędziami Ducha Zwiętego, bo mocą Jego łaski roznoszą
zwykle pięknie opisana ostatnia chrystofania. Chrystus
Ewangelię z Azji Mniejszej po Europie i do stolicy Impe
Zmartwychwstały definityfnie kończy chrystofanie. Ostat-
rium Rzymskiego. Nic więc dziwnego, że kiedy prze-
103
102
nia chrystofania nazwana Wniebowstąpieniem od opisu którzy oddali na ręce Apostołów do dyspozycji wspólnoty
wstępowania w górę", nie była ruchem w czasie i prze wierzących w Jerozolimie część pieniędzy za sprzedany
strzeni. Ewangelista w opisie umieszcza aniołów, przez ich majątek. W Kościele jerozolimskim panowała reguła wspól
usta wypowiada otrzymane nieomylne objawienie o Paru- noty majątkowej oparta na zasadzie miłości blizniego i do
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- nadbugiem.xlx.pl
Jan KwaĹniewski Dieta optymalna, dieta
Longin Jan OkoĹ Trylogia IndiaĹska. Tom III Ĺladami Tecumseha
02. Hudson Jan WstÄ p do mojego salonu
Jan Paweł II Encyklika (Sollicitudo Rei Socialis)
Wojownik Trzech ĹwiatĂłw 04 StraĹźnicy KoĹciuszko Robert
118. Clay Rita Klucz z koĹci sĹoniowej
CECIL NORTHCOTT SĹOWNIK BIBLIJNY DLA DZIECI I RODZICĂW
0883. Grady Robyn Nareszcie w domu