[ Pobierz całość w formacie PDF ]

cyjnym, a więc konkurencyjnym.
wędrują, zwiedzają, aby zwykle około południa mieć przerwę na
Jest wiele czynników, takich jak zróżnicowany poziom grupy,
wypoczynek: na kąpiele wodne, słoneczne, na zbieranie owoców
zmiany pogody, nietypowe sytuacje; ich oddziaływanie musi
leśnych lub grzybów itd.
wziąć pod uwagÄ™ osoba ukÅ‚adajÄ…ca program, aby impreza prze­
Ponadto przewidujÄ…c dÅ‚ugość czasu przeznaczonego na wy­
biegÅ‚a sprawnie, a turyÅ›ci mogli zaspokoić swoje potrzeby, zain­
konywanie różnego rodzaju czynnoÅ›ci trzeba uwzglÄ™dniać chÅ‚on­
teresowania i oczekiwania.
ność umysÅ‚u turystów. Zwiedzanie poÅ‚Ä…czone z objaÅ›nianiem wy­
Konstruowanie programów objazdowych imprez turystycz­ nosi 2-3 godziny do poÅ‚udnia, a po poÅ‚udniu - 1-2 godziny. Naj­
nych jest dużą umiejÄ™tnoÅ›ciÄ…, m.in. dlatego że w trakcie ich ukÅ‚a­ krótszy sensowny wypoczynek poÅ‚Ä…czony z możliwoÅ›ciÄ… zażywa­
dania cały czas musi pracować nasza wyobraznia i musimy nia kąpieli szacuje się na około 2 godzin; minimalny czas na kawę
57
56
nale dystrybucji 56. Przy kalkulacji kosztów zbiera się składniki
lub na zakupy po drodze to około godziny itd. W przeciwnym
tzw. marketingu mix, obejmujące pięć elementów:
razie występują różne zachowania wskazujące na niezadowolenie
(spóznianie się, uwagi krytyczne). - koszty własne imprezy;
Potrzebne jest programowanie częściowo alternatywne. Jeśli - cenę;
w programie, w razie bezdeszczowej pogody, przewiduje się np. - miejsce: odległość między rynkiem docelowym a obszarem
spacer do rezerwatu przyrody, to w razie pogody deszczowej na­
recepcji turystów;
leży zaplanować w zamian zwiedzanie wnętrz jakiegoś obiektu
- subwencjÄ™ dla pierwszych reklamowych imprez;
(pałacu, zamku, kościoła, muzeum itp.).
- personel, jego jakość, koszty zatrudnienia.
Dokonywana z punktu widzenia kosztów kalkulacja imprezy
Podobnie przedstawia się sprawa z działalnością rekreacyj-
turystycznej musi uwzględniać:
no-rozrywkowÄ…. JeÅ›li np. w programie projektowany jest wypo­
- koszty całkowite i ich strukturę;
czynek nad wodÄ…, poÅ‚Ä…czony z możliwoÅ›ciÄ… pÅ‚ywania i gier spor­
- wysokość kosztów zmiennych i stałych imprezy;
towych, to należy przewidzieć zamiennie spacer do rezerwatu
- sprzedaż odpowiedniej liczby danego rodzaju imprez;
(przy bezdeszczowej, ale chÅ‚odnej pogodzie) lub zwiedzanie jakie­
- ewentualne zmiany struktury kosztów57.
goÅ› obiektu i pobyt w stylowej kawiarni itp.
Istnieją trzy sposoby podejścia do wyceny kosztów imprezy
Turyści przebywający w dużym mieście pragną zwykle wziąć
udział w interesującym programie kulturalno-rozrywkowym. Na
turystycznej:
ogół w miastach - wielkich centrach kultury - mamy 2 lub więcej
- wycena zorientowana na koszty, zmieniajÄ…ce siÄ™ w ciÄ…gu
noclegów i jeÅ›li to możliwe, imprezÄ™ rozrywkowÄ… należy plano­
roku (np. ze względu na ceny jarzyn i owoców); koszty usług ho-
wać w dalszych dniach pobytu, nie zaraz po przyjezdzie.
telarsko-gastronomicznych;
Podczas imprez autokarowych trzeba znać dobre miejsca na - wycena zorientowana na popyt na imprezy turystyczne,
obiad  po drodze". Powinny być tak usytuowane, aby po obie­
która ma charakter wybitnie sezonowy (np. droższe uczestnictwo
dzie wypoczywać, najlepiej nad wodą, lub zwiedzać obiekty, jeśli
w czasie wakacji);
pogoda nie sprzyja przebywaniu na dworze.
- wycena zorientowana na konkurentów: cena naszych im­
*
prez nie może być dużo wyższa lub niższa niż cena imprez kon­
5.4.2. Planowanie cen a kalkulacja kosztów
kurentów.
W planowaniu cen imprez turystycznych uwzględnia się dwa
Największą uwagę należy poświęcić wycenie zorientowanej
elementy: cenę podstawową i odchylenia od niej, które podwyższają
na popyt, a ściślej - wycenie uwzględniającej dużą elastyczność
lub obniżajÄ… poziom ceny podstawowej. Cena podstawowa uczestni­
popytu; także nasze decyzje winny być pod tym wzglÄ™dem bar­
ctwa w imprezie stanowi punkt orientacyjny, uwzglÄ™dniajÄ…cy wiel­
dzo elastyczne.
kość i intensywność popytu. Cena ta jest jednak skalkulowana przy
Cena imprezy turystycznej zawiera koszty wszystkich usług oraz
zaÅ‚ożeniu, że przedsiÄ™biorstwo bÄ™dzie zawsze sprzedawaÅ‚o swój pro­
zysk biura podróży, nazywany marżą- Marża stanowi zwykle 15-20%
dukt klientom o okreÅ›lonych wymaganiach. W praktyce takie warun­
ceny wszystkich usług wchodzących w skład imprezy. Powinna
ki prawie nigdy nie wystÄ™pujÄ…. W zwiÄ…zku z tym celowe jest sezo­
również pokryć koszty akcji reklamowej i wydania folderów.
nowe różnicowanie cen uczestnictwa w imprezach turystycznych.
Według Krippendorfa, głównymi czynnikami różnicującymi
Por. J. Krippendorf Marketing et tourisme, Berno, 1973. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ssaver.htw.pl