[ Pobierz całość w formacie PDF ]
cyjnym, a więc konkurencyjnym.
wędrują, zwiedzają, aby zwykle około południa mieć przerwę na
Jest wiele czynników, takich jak zróżnicowany poziom grupy,
wypoczynek: na kąpiele wodne, słoneczne, na zbieranie owoców
zmiany pogody, nietypowe sytuacje; ich oddziaływanie musi
leśnych lub grzybów itd.
wziąć pod uwagę osoba układająca program, aby impreza prze
Ponadto przewidując długość czasu przeznaczonego na wy
biegła sprawnie, a turyści mogli zaspokoić swoje potrzeby, zain
konywanie różnego rodzaju czynności trzeba uwzględniać chłon
teresowania i oczekiwania.
ność umysłu turystów. Zwiedzanie połączone z objaśnianiem wy
Konstruowanie programów objazdowych imprez turystycz nosi 2-3 godziny do południa, a po południu - 1-2 godziny. Naj
nych jest dużą umiejętnością, m.in. dlatego że w trakcie ich ukła krótszy sensowny wypoczynek połączony z możliwością zażywa
dania cały czas musi pracować nasza wyobraznia i musimy nia kąpieli szacuje się na około 2 godzin; minimalny czas na kawę
57
56
nale dystrybucji 56. Przy kalkulacji kosztów zbiera się składniki
lub na zakupy po drodze to około godziny itd. W przeciwnym
tzw. marketingu mix, obejmujące pięć elementów:
razie występują różne zachowania wskazujące na niezadowolenie
(spóznianie się, uwagi krytyczne). - koszty własne imprezy;
Potrzebne jest programowanie częściowo alternatywne. Jeśli - cenę;
w programie, w razie bezdeszczowej pogody, przewiduje się np. - miejsce: odległość między rynkiem docelowym a obszarem
spacer do rezerwatu przyrody, to w razie pogody deszczowej na
recepcji turystów;
leży zaplanować w zamian zwiedzanie wnętrz jakiegoś obiektu
- subwencjÄ™ dla pierwszych reklamowych imprez;
(pałacu, zamku, kościoła, muzeum itp.).
- personel, jego jakość, koszty zatrudnienia.
Dokonywana z punktu widzenia kosztów kalkulacja imprezy
Podobnie przedstawia się sprawa z działalnością rekreacyj-
turystycznej musi uwzględniać:
no-rozrywkową. Jeśli np. w programie projektowany jest wypo
- koszty całkowite i ich strukturę;
czynek nad wodą, połączony z możliwością pływania i gier spor
- wysokość kosztów zmiennych i stałych imprezy;
towych, to należy przewidzieć zamiennie spacer do rezerwatu
- sprzedaż odpowiedniej liczby danego rodzaju imprez;
(przy bezdeszczowej, ale chłodnej pogodzie) lub zwiedzanie jakie
- ewentualne zmiany struktury kosztów57.
goÅ› obiektu i pobyt w stylowej kawiarni itp.
Istnieją trzy sposoby podejścia do wyceny kosztów imprezy
Turyści przebywający w dużym mieście pragną zwykle wziąć
udział w interesującym programie kulturalno-rozrywkowym. Na
turystycznej:
ogół w miastach - wielkich centrach kultury - mamy 2 lub więcej
- wycena zorientowana na koszty, zmieniajÄ…ce siÄ™ w ciÄ…gu
noclegów i jeśli to możliwe, imprezę rozrywkową należy plano
roku (np. ze względu na ceny jarzyn i owoców); koszty usług ho-
wać w dalszych dniach pobytu, nie zaraz po przyjezdzie.
telarsko-gastronomicznych;
Podczas imprez autokarowych trzeba znać dobre miejsca na - wycena zorientowana na popyt na imprezy turystyczne,
obiad po drodze". Powinny być tak usytuowane, aby po obie
która ma charakter wybitnie sezonowy (np. droższe uczestnictwo
dzie wypoczywać, najlepiej nad wodą, lub zwiedzać obiekty, jeśli
w czasie wakacji);
pogoda nie sprzyja przebywaniu na dworze.
- wycena zorientowana na konkurentów: cena naszych im
*
prez nie może być dużo wyższa lub niższa niż cena imprez kon
5.4.2. Planowanie cen a kalkulacja kosztów
kurentów.
W planowaniu cen imprez turystycznych uwzględnia się dwa
Największą uwagę należy poświęcić wycenie zorientowanej
elementy: cenę podstawową i odchylenia od niej, które podwyższają
na popyt, a ściślej - wycenie uwzględniającej dużą elastyczność
lub obniżają poziom ceny podstawowej. Cena podstawowa uczestni
popytu; także nasze decyzje winny być pod tym względem bar
ctwa w imprezie stanowi punkt orientacyjny, uwzględniający wiel
dzo elastyczne.
kość i intensywność popytu. Cena ta jest jednak skalkulowana przy
Cena imprezy turystycznej zawiera koszty wszystkich usług oraz
założeniu, że przedsiębiorstwo będzie zawsze sprzedawało swój pro
zysk biura podróży, nazywany marżą- Marża stanowi zwykle 15-20%
dukt klientom o określonych wymaganiach. W praktyce takie warun
ceny wszystkich usług wchodzących w skład imprezy. Powinna
ki prawie nigdy nie występują. W związku z tym celowe jest sezo
również pokryć koszty akcji reklamowej i wydania folderów.
nowe różnicowanie cen uczestnictwa w imprezach turystycznych.
Według Krippendorfa, głównymi czynnikami różnicującymi
Por. J. Krippendorf Marketing et tourisme, Berno, 1973.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- efriends.pev.pl
056. Carlisle Donna JeśĹźdśĹźcy burzy
Kraszewski_Józef_Ignacy_ _Stara_baśÂ›śÂ„_cz._2
Lyda Morehouse Archangel 04 Apocalypse Array
Anitra Lynn McLeod Gridiron Gods 01 Waterboy
D K Aggarwal Banquet Management (pdf)
08 Zbigniew Nienacki Pan Samochodzik i Kapitan Nemo
Gumowska Irena Aleksandrowicz Julian Kuchnia i medycyna