[ Pobierz całość w formacie PDF ]

2) Gwizdał przy rozruchu. Potem cichł.
2) Instalacja ma ju\ ponad dwa lata i prawdopodobnie nikt jej wcześniej nie
konserwował.
3) Czasami potrafił zgasnąć [bardzo rzadko, ale jednak] na wolnym ale mocnym
skręcie [przyczyna to bezwładność membran]. Niestety, po naprawie te\ mu się to
zdarzyło. Taka przypadłość.
4) Po prostu byłem ciekaw...bo to moja pierwsza instalacja gazowa...
Po pierwsze: Wyposa\yłem się w niezbędne narzędzia i materiały takie jak:
- nowe, oryginalne membrany LOVATO [pasujÄ… do mojego LOVTEC'a],
- nowy filierek gazu – do 10-ciu zÅ‚otych w sklepie,
- zapasowe zaciski na przewody [metalowe i plastykowe] najcieńszy przewód
gumowy jest, przynajmniej u mnie, zaciśnięty plastykowymi opaskami i niestety
cię\ko schodził,
- benzynÄ™ ekstrakcyjnÄ… i szmaty,
- mazak niezmywalny, \eby zaznaczyć pozycję wkrętu obrotów
- drobny papier ścierny do wyczyszczenia miejsc mocowania przewodów,
- Klucz 17 [mocowanie reduktora do stojaka], klucz 14 do przewodu miedzianego,
śrubokręt krzy\akowy do zacisków, klucz imbusowy [do obudowy reduktora],
śrubokręt gwiazdkowy [mocowanie dzwigienek w reduktorze] lub du\y płaski.
UWAGA!!
Jakieś 45 minut przed rozpoczęciem naprawy polecam dobrze nagrzać silnik na
gazie. Umo\liwi to, po lekkim ostudzeniu spuszczenie mazutu z reduktora [jeśli
będzie w stanie płynnym].
Potem musimy poczekać, a\ reduktor z płynem chłodzącym ostygnie. Unikniemy
wtedy poparzenia.
Rys 1: Zbiornik w kole. Nawiasem mówiąc jedyne rozsądne miejsce na jego monta\,
jeśli ma się zamiar wozić baga\, bez u\ycia dachu lub przyczepy.
Rys 2: Pierwsza czynność: Zamknąłem dopływ gazu wkrętem radełkowym po prawej
stronie zaworu, do oporu .
Rys 3: Oczyściłem i sprawdziłem stan połączeń, w razie ewentualnych uszkodzeń
zacisków na przewodach. Warto te\ oznaczyć, który z przewodów idzie do górnego
złącza, a który do dolnego.
Rys 4: Zamocowałem przewody od układu chłodzącego z wylotem powy\ej lustra w
zbiorniku wyrównawczym [bo inaczej poziom się wyrówna do najni\szego ;( ].
Najlepiej drutem do innych przewodów. Mi trochę wyciekło, bo miałem bałagan w
przewodach i zanim udało mi się go umocować odpowiednio wysoko to poziom opadł
o 2 cm. Mo\e warto zaopatrzyć się w dwa korki korkowe od wina i po prostu zatkać
przewody.
Polecam te\ du\e wyczucie przy odkręcaniu przewodu miedzianego, \eby długa
nakrętka nie przecięła cienkiej rurki.
Rys 5: Po odkręceniu wszystkich przewodów i konektora elektrozaworu odkręciłem
reduktor ze statywu. Na warsztacie rozpocząłem rozbiórkę.
Najpierw zaznaczyłem mazakiem niezmywalnym na wkręcie i na obudowie reduktora
pozycję obrotów przy biegu jałowym i policzyłem ilość obrotów przy wykręcaniu.
Przyda nam się przy rozruchu wstępna pozycja obrotów, potem wystarczy lekko
skorygować lub podjechać na fachową regulację.
Wykręciłem imbusem śrubę do której jest podłączona masa elektrozaworu potem
sam elektrozawór.
Potem idą wszystkie imbusy. Jedna i druga strona reduktora. Zdjęcie pokryw i do
roboty.
Membrany okazaÅ‚y siÄ™ oryginalne Lovato’wskie. OderwaÅ‚em brzegi i zdjÄ…Å‚em
przez zsunięcie z zaczepu pierwszą membranę. Nawet nie była za mocno zu\yta.
Pod nią trochę płynnego mazutu. Wyczyściłem benzyną. Sadza i naloty z gazu
te\…choć nie wszystko siÄ™ daje. WÄ…tpiÄ™ czy ma to ogromne znaczenie dla
spalania.
Potem wykręcenie plastykowego pokrętła obrotów [liczenie obrotów], wyjęcie
sprę\yny. Odkręcenie gwiazdkowym śrubokrętem osi dzwigienki zaworka
grzybkowego. Czyszczenie wszystkich elementów i wymiana grzybka [gumki
zaworka na dzwigni] oraz uszczelki pokrętła obrotów.
Odkręciłem wszystkie imbusy środkowej membrany. Uwaga na sprę\ynę pod
membraną. I znów czyszczenie.
Teraz druga strona reduktora. ZdjÄ…Å‚em grubÄ… membranÄ™ zsuwajÄ…c z zaczepu. Moja
miała wyrazne ślady zu\ycia. Sparciała i miała ju\ małe pęknięcia. Dlatego pojawiła
się rdza na wewnętrznej stronie pokrywy bo po prostu przepuszczała płyn na drugą
stronę. Odkręcamy identycznym wkrętakiem ośkę dzwigni zaworku. I czyszczenie.
Cię\ko się czyści. Mnóstwo osadu, bardzo skomplikowany odlew z mnóstwem
zakamarków, gdzie zbiera się syf. Wymiana gumki zaworku na dzwigni.
Czyścimy papierem ściernym [bardzo drobniutkim] miejsce mocowania przewodów
do obudowy.
Jeszcze tylko wymiana uszczelki pod kolankiem plastikowym.
Czyścimy jeszcze raz i wycieramy dokładnie miejsce przylegania membran.
Wydmuchujemy paprochy.
Wszystko składamy i skręcamy w odwrotnej kolejności
PS. wymienia siÄ™ praktycznie wszystkie elementy gumowe...tylko niewiem czy gdzieÅ›
posiałem czy po prostu nie ma w zestawie jednej uszczelki pod korek spustu
mazutu..ale ona była w b.dobrym stanie to tylko przeczyściłem i załozyłem.
UWAGA!!!
Imbusy wkręcamy po obwodzie w kolejności zgodnie z zasadą 'śrub naprzeciwko'
[jak w pentagramie], aby uniknąć naprę\eń.
Podłączamy wszystkie przewody w samochodzie, uzupełniamy płyn w zbiorniku
wyrównawczym.
Wymieniamy filterek gazu.
Odkręcamy zawór w butli. Sprawdzenie szczelności instalacji dokonałem po przejściu
na gaz po regulacji [pędzel i woda z płynem do naczyń].
UWAGA!!!
Pierwsze odpalenie musi być na benzynie. Robimy rundkę wokół osiedla. Potem
zatrzymujemy się pod domem i nie gasząc silnika odkręcamy ostro\nie przez szmatę
korek zbiornika wyrównawczego, przesuwamy suwak w kokpicie na grzanie max i tak
czekamy do momentu, a\ wentylator chłodnicy się załączy a potem zatrzyma [dobrze
rozgrzany silnik]. Poziom płynu mo\e wzrosnąć ale potem opadnie. Wtedy wszystko
skręcamy.
Piszę to, bo nie wiem czy wszyscy wiedzą jak odpowietrzyć układ płynu chłodzącego.
A nale\y to koniecznie zrobić!!
Jeśli wszystko się udało pomyślnie, to po wypaleniu benzyny z gaznika i przejściu na
gaz, silnik nie powinien mieć większych trudności z trzymaniem obrotów. Potem mała
regulacja obrotów pokrętłem na reduktorze [800-900 takie najlepiej mi pasują] i cacy.
Ale dla pewności polecam jeszcze podskoczyć na porządną regulacje na warsztat.
Regulacja na warsztacie jeszcze przede mnÄ… ale ju\ odczuwam polepszenie stanu
jazdy i mniejsze spalanie.
yródłem wiedzy przy rozpoczęciu działań była strona
http://www.arbiter.pl/galeria/lovato-regeneracja no i oczywiście moje ulubione forum
www.zlosnik.pl w dziale Skoda. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ssaver.htw.pl