[ Pobierz całość w formacie PDF ]

poznać, co jest obiektywnie obowiązującym i istniejącym prawem naturalnym, a tym samym odpowiedzieć na pytanie, jakie
powinno być prawo pozytywne. Zakłada się przy tym, że prawo naturalne jest dobre, właśnie dlatego, że naturalne. Mówiąc o
renesansie koncepcji prawa natury w XX wieku, mamy na myśli renesans koncepcji uzasadnianych przez odwołanie się do
argumentów naukowych, racjonalnych (np. koncepcja Stammlera).
Prawa naturalne są granicą dla ustawodawcy. Toczą się dyskusje nad tym, czy prawa człowieka istnieją dlatego, że nam
przysługują, czy dlatego, że zawarto je w konstytucjach. Współcześnie jesteśmy pozytywistami, ale należy też brać pod
uwagę ogólne dobro, zasady.
127. John Maynard Keynes i teoretyczne uzasadnienie państwa dobrobytu.
" Nie ma żadnego nierozerwalnego związku między, istnieniem prywatnej własności środków produkcji a
bezrobociem, to ostatnie jest możliwe do.zlikwidowania także w warunkach kapitalizmu; wy maga to jednak
świadomego działania ludzkiego, które powinno podjąć państwo;
" działanie państwa winno zmierzać do pobudzania inwestycji, ponieważ (wg Keynesa) to wielkość inwestycji
determinuje takie elementy gospodarki jak zatrudnienie, poziom produkcji i dochodów;
" pobudzanie inwestycji przez państwo może odbywać się przez własne inwestycje, takie jak podejmowanie robót
publicznych, albo przez pobudzanie inwestycji prywatnych za pomocą mechanizmu pieniężnego: sterowanie
kierunkiem inwestowania przez odpowiednie stopy procentowe, udzielanie kredytu na inwestycje, politykÄ™
podatkowÄ…;
« paÅ„stwo nie powinno obawiać siÄ™ nawet pewnej inflacji, jeżeli jej skutkiem byÅ‚oby ożywienie gospodarki.
128.Johna Rawlsa teoria sprawiedliwości.
Teoria ta miała być w założeniu teorią uniwersalną, jednakże Rawls odniósł ją przede wszystkim do funkcjonowania
państwa. Idea Rawlsa była następująca: współpraca i współżycie ludzi wymagają ustalenia zasady sprawiedliwości,
mianowicie takiej, która godziłaby ludzkie dążenie do wolności i równości. Założeniem wyjściowym musi być równość i
wolność uczestników procedury ustalania tej zasady. Rawls zakłada, że umowa zawierana jest w sytuacji  zasłony
niewiedzy", która oznacza, że nikt z uczestników umowy nie zna swojej indywidualnej przyszłej pozycji majątkowej,
społecznej, ani własnych możliwości intelektualnych, czy innych zdolności. Osoby zawierające umowę stosowałyby
wówczas zasadę maximinu, tj. maksymalnych korzyści i minimalnych strat. Poza tym Rawls określił zasadę równej
maksymalnej wolności jako pierwszą zasadę sprawiedliwości społecznej:  Każda osoba ma mieć równe prawo do jak
najszerszej podstawowej wolności, możliwej do pogodzenia z podobną wolnością dla innych". Podkreślał równą wolność.
 Wszelkie pierwotne dobra społeczne mają być rozdzielane równo, chyba że nierówna dystrybucja któregokolwiek z tych
dóbr, bądz wszystkich, jest z korzyścią dla najmniej uprzywilejowanych.
129.Friedrich A. von Hayek o wolności i jej wartości.
Hayek rozpoczynał swoje wywody od usunięcia  błędu myślenia kartezjańskiego", polegającego na nadmiernej wierze w
rozum ludzki i racjonalizm, na przekonaniu, że można racjonalnie sterować i kontrolować procesy społeczne. Postęp
dokonuje się właśnie przez przypadkowe i nieprzewidywalne działania ludzkie. Wolność jest dla niego podstawową
wartością.  To, że wolność jest ustawicznie nadużywana, nie jest argumentem przeciwko niej. Wolność z konieczności
oznacza, że poczynionych zostanie wiele nielubianych przez nas rzeczy. Nasza wiara w wolność opiera się na przekonaniu,
że ostatecznie wyzwoli ona więcej sił dobrego niż złego." %7ładna demokracja nie może odebrać jednostce prawa do wolności.
46
47
Indywidualizm i wolność są gwarancją postępu. Hayek wierzył, że wolność prowadzi do postępu i że jest fundamentalnym
warunkiem rozwoju ludzkości.
130.Hayek o sprawiedliwości społecznej i gospodarce planowej.
Idea sprawiedliwości społecznej jest nonsensem, sprawiedliwy może być jedynie pojedynczy człowiek, ale nie rynek,
ponieważ dążenia ludzkie są różnorodne, wartości wyznawane przez nich nie dadzą się uzgodnić. Liberalizm musi
gwarantować wolność osiągania różnorodnych celów. Musi zakładać pluralizm, który pozwala na zbudowanie pokojowego
społeczeństwa przy użyciu minimum przymusu. Największe niebezpieczeństwo leży w idei sprawiedliwości społecznej.
Realizacja sprawiedliwości ekonomicznej prowadzi do zniewolenia jednostki pod każdym względem. Liberał nie jest w
stanie ani nie chce narzucić innym swojej skali wartości i celów. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ssaver.htw.pl