[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Syrofenicjanki. W czasach apostolskich w Tyrze istniała już wielka i prężna wspólnota chrześcijan (2 Sm
5,11; Mk 7,24; Dz 21,3-6).
TYTUS - podobnie jak Tymoteusz, przyjaciel i pomocnik Pawła. Tytus był chrześcijaninem nawróconym
z pogaństwa przez samego Pawła. Na Soborze Apostolskim Paweł przedstawił go jako przykład wzoro-
wego chrześcijanina nawróconego z pogaństwa. Pózniej, w czasie trzeciej podróży misyjnej Pawła, Tytus
współpracował z nim w Efezie. Paweł wysłał go też do Koryntu z misją rozwiązania zawiłych spraw,
które powstały w tamtejszej wspólnocie chrześcijan. Kilkakrotnie Paweł mówi o nim w swych listach
jako o wiernym współpracowniku i użytecznym pomocniku. Według tradycji Tytus udał się z Pawłem
także na Kretę i został ustanowiony przez Pawła zwierzchnikiem (biskupem) założonej wówczas wspól-
noty chrześcijańskiej. Wkrótce potem Paweł napisał do niego list, List do Tytusa, w którym podaje mu
wskazówki dotyczące organizowania życia wspólnoty, wyboru i ustanowienia przełożonych i postępowa-
nia chrześcijan.
UCHO. Niebiosa, słuchajcie, ziemio, nadstaw uszu... - tymi słowami rozpoczyna Izajasz swoje proroc-
kie orędzie. W Biblii słowo ucho używane jest często w sensie: słuchać, zwrócić uwagę. Gdy Jezus
chciał zwrócić szczególną uwagę słuchaczy na jakąś swą wypowiedz, posługiwał się wyrażeniem: Kto
ma uszy, niechaj słucha" (Iz 1,2; Mt 11,15).
IW PAX Warszawa 1996
92
Słownik biblijny dla dzieci i rodziców
UCHO IGIELNE. Aatwiej - powiedział Jezus - jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogate-
mu wejść do królestwa niebieskiego. %7ładen wielbłąd nie może dokonać tej sztuki, jest to po prostu nie-
możliwe. Przed taką niemożnością stoi też bogaty, ale u Boga wszystko jest możliwe (Mt 19,24-26).
UCZENI W PIZMIE. Od czasów Ezdrasza uczonymi w Piśmie albo uczonymi w Prawie nazywano
tych, którzy zajmowali się właściwą interpretacją ustaw i przepisów zawartych w Piśmie Zwiętym. Wy-
bitniejszym z nich przysługiwał tytuł rabbi . W czasach Jezusa uczonymi w Piśmie byli przeważnie fa-
ryzeusze i saduceusze. Pilnie przysłuchiwali się temu, co Jezus mówił, i uważnie śledzili wszystkie Jego
poczynania. Pewnego razu w szabat, gdy Jezus przebywał w domu przywódcy faryzeuszów, przyszedł do
Niego człowiek chory na puchlinę wodną. Wówczas Jezus, chcąc go uzdrowić, zadał uczonym w Prawie i
faryzeuszom pytanie: Czy wolno w szabat uzdrawiać, czy też nie? Uczeni w Piśmie nie potrafili odpo-
wiedzieć; znali Prawo i wiedzieli, że w szabat należy powstrzymać się od wszelkiej pracy, ale czy wolno
kogoś uzdrowić? Jezus odpowiedział za nich: dotknął chorego i go uzdrowił. Następnie zadał im jeszcze
jedno pytanie : Któż z was, jeśli jego syn albo wół wpadnie do studni, nie wyciągnie go zaraz, nawet w
dzień szabatu? Ale i na to pytanie nie mogli Mu udzielić odpowiedzi. Jezus w tej sytuacji, jak i w wielu
innych, chciał zwrócić uczonym w Piśmie uwagę, że o wiele ważniejsze jest okazywanie drugiemu czło-
wiekowi miłości i pomocy niż skrupulatne, zgodne z literą przestrzeganie Prawa (Ak 14,1-6).
UCZNIOWIE. Jezus nazywając uczniami tych, których wybrał, by poszli za Nim i Go naśladowali, chce
powiedzieć, iż powinni nie tylko się uczyć od Niego, swego mistrza i nauczyciela, lecz także starać się w
swym postępowaniu upodobnić do Niego. Jezus przekazał też swym uczniom wszelkie pełnomocnictwa,
by mogli w Jego imieniu nauczać wszystkie narody ziemi. Ewangelie wymieniają imiona dwunastu
uczniów Jezusa, zwanych też apostołami, ale sam Jezus nigdy nie uważał ich za jedynych swych
uczniów. Uczniem Jezusa jest każdy, kto stara się Go naśladować (Mt 10,1-25).
UKAMIENOWANIE - zazwyczaj stosowana w Izraelu forma wykonania wyroku śmierci. W przypadku
orzeczenia wyroku śmierci skazanego należało wyprowadzić poza miasto na strome zbocze, z którego
powinien go zepchnąć pierwszy świadek oskarżenia. Jeśli skazany nie zginął od razu, drugi świadek
oskarżenia powinien uderzyć kamieniem. Dopiero potem w kamienowaniu mogła wziąć udział cała spo-
łeczność (Pwt 17,5-7; Ak 4,29; J 8,7; Dz 7,57-58).
UKRZY%7łOWANIE. Na okrutną śmierć na krzyżu skazywali Rzymianie zazwyczaj tylko niewolników i
wielkich przestępców. Ręce i nogi skazańca przybijano do postawionego krzyża, na którym umierał po-
woli i w strasznych męczarniach (Ak 23,33).
UR - stolica państwa Sumerów i Akadejczyków, zanim semickie plemiona Aramejczyków dotarły do
południowej Babilonii. Ur leżało nad Eufratem i było rodzinnym miastem Abrahama (Rdz 15,7).
URIASZ CHETYTA - jeden z wojowników Dawida, znany jednak przede wszystkim jako mąż Batsze-
by, którą pózniej poślubił Dawid. Zanim król Dawid wziął za żonę Batszebę, dopuścił się strasznego czy-
nu. Kazał Joabowi, dowódcy swych wojsk oblegających wówczas miasto Ammonitów, Rabbę, postawić
Uriasza w miejscu, gdzie bój będzie najkrwawszy, i w czasie walki go odstąpić, aby poległ. Tak się też
stało. Uriasz Chetyta zginął, a król, gdy minął czas żałoby, sprowadził jego żonę do pałacu i poślubił.
Dawida spotkała za ten czyn surowa kara: pierwszy syn, którego urodziła mu Batszeba, wkrótce umarł (2
Sm 11,12).
URIM I TUMMIM - losy, które arcykapłan przechowywał w pektorale. Znaczenie tych słów nie jest
pewne; zazwyczaj tłumaczy sieje przez światło i prawo , nauka i doskonałość czy światło i dosko-
nałość . Prawdopodobnie były to dwie kartki do losowania, za pomocą których starano się poznać wolę
Bożą (Wj 28,30; Lb 27,21; 1 Sm 14,41).
URZDNIK DWORSKI. Podejdz i przyłącz się do tego wozu! Taką przedziwną wskazówkę otrzymał
apostoł Filip, gdy zobaczył zbliżający się pustynną drogą wóz podróżny. Podszedłszy do wozu, Filip uj-
rzał, że siedzący w nim mężczyzna czyta zwój proroka Izajasza. Okazało się, że mężczyzną tym jest wy-
soki urzędnik dworski królowej etiopskiej, Kandaki, wracający właśnie z Jerozolimy, dokąd przybył, by
oddać pokłon Bogu. W czasie rozmowy urzędnik poprosił Filipa, żeby przysiadł się do niego i objaśnił
mu czytany tekst Izajaszowy mówiący o kimś, kto niby owca prowadzony jest na rzez i niby baranek mil-
czy, gdy go strzygą. Filip skorzystał z zaproszenia. Wsiadł na wóz i w czasie drogi opowiedział urzędni-
IW PAX Warszawa 1996
93
Słownik biblijny dla dzieci i rodziców
kowi dworskiemu Dobrą Nowinę o Jezusie z Nazaretu. Gdy przybyli nad wodę, dworzanin poprosił Fili-
pa, by udzielił mu chrztu (Dz 8,26-38).
USCHAA RKA. Przez uschłą rękę rozumie się zwykle czasowe albo trwałe zdrętwienie mięśni, które
może doprowadzić do ich zaniku. Przypuszcza się, że może tu chodzić o chorobę rozpoznawaną współ-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Linki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- plytydrogowe.keep.pl
ObjaĹnienie sensu biblijnego w KoĹciele (hermeneutyka) ks. Jan Kanty Pytel
Forester Cecil Scott PowieĹci Hornblowerowskie 08 (cykl) Z PodniesionÄ BanderÄ
Leslie Charteris The Saint 17 The Saint In Action
FM Busby Long View 4 Rissa and Tregare
Cross Caroline Niebezpieczny typ
Cole, Allan & Chris Bunch Die Sten Chroniken 04 Division Der Verlorene
Wilder Quinn Samotnik z wyboru
Chmielewska Joanna Wielki diament T.1