[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 od w ruchu ustępującym miejsca drugiemu człowiekowi
o W tym właśnie momencie zmienia się również i moja własna postawa
o W relacjach wychowawcy z dzieckiem potrzebna jest jego bezwarunkowa akceptacja jako
osoby, podmiotu oraz rezygnacja z oddziaływania celowościowego
o Jest to szczególny warunek wstępny do bycia z wychowankiem poprzez dostrzeżenie w nim
istoty, któż naprawdę sama chce żyć prawdziwie, pełniej i sensowniej.
Rola podmiotowości
Jeżeli w wychowaniu chodzi o podmiotowość, to nie można akceptować powinności, pouczeń
moralnych.
Chodzi tu o pomoc w dostrzeżeniu podmiotowości w dostrzeżeniu jest jako wartości. Wystarczy
dostrzec podmiotowość jako wartość, aby chcieć ją chronić i jej służyć- podobnie jak wystarczy będąc
głodnym dostrzec chleb, by chcieć go spożyć.
Istota wychowania
Wychowanie opiera się na wolności jako na podstawie, że proces wychowawczy jest spotkaniem dwóch
wolności, szanuje drugiego człowieka jako takiego, jako wolność.
Jeśli neguje ten szacunek, neguje własne działanie, swój wpływ na drugiego człowieka, ponieważ by
doprowadzić go do działania- tak aby ten akt pozostał autentycznie aktem, to znaczy by pobudzała jego
wolność  trzeba szanować inność i wolność drugiego.
Istota wychowania
o Wychowanie powinno liczyć się z osobą jako wartością, będąc kształtowaniem warunków do jej
samorealizacji, do podporządkowania empirycznej rzeczywistości jednostek ich osobowym
wartościom.
o Samoistna wartość procesu wychowawczego polegała by na nasyceniu go czynnościami, które
przebiegały by według własnej, wewnętrznej konsekwencji, nie zakłóconej narzuconymi z
zewnÄ…trz przez innych ludzi inicjatywami, zadaniami czy wymaganiami
o Kierowanie takim procesem powinno mieć, zatem formę partnerskiego wspomagania się osób
szukających właściwego kierunku swej aktywności życiowej.
Wychowanie ą życie wartościowe
" W wychowaniu powinno zabiegać się o rozbudzenie u innych dążenia do samodzielnego
poszukiwania wartości i zapewniania ich do czynienia tego możliwie najlepiej, to znaczy
przy użyciu wszystkich sił swojego intelektu i wykorzystaniu wszystkich dostępnych
wyników podobnych wysiłków, jakich dokonują inni ludzie.
58
" %7łycie wartościowe to życie polegające na świadomym i wolnym poszukiwaniu wartości
we wspólnocie ze współczesnymi i w kontakcie z dziełami minionych pokoleń
" Drogą do urzeczywistnienia wartościowego życia jest po prostu organizowanie
wychowankom takiego życia
Wychowanie bezzałożeniowe
" Nie było by to prowadzenie za rękę, ani prowadzenie po swoich śladach, ani
wprowadzenie na drogę już wytyczoną- nie mniej jednak byłoby to w pewnym sensie
wprowadzanie w życie. Można by je porównać do sytuacji, w której wychowawca i
wychowanek idą razem poprzez manowce, na których są ślady rozmaitych ścieżek, są
nawet szerokie i utarte drogi, po których zdąża wielu-, ale przyszłość jest zakryta, a tylko
to co sami wiemy, czego doświadczyliśmy w przeszłości i co nam o swoim
doświadczeniu mówią inni, pozwala trochę przewidzieć i jest podstawą do zrobienia
każdego następnego kroku
Wychowawca
Chcąc wprowadzić wychowanka w życie wartościowe można zwrócić się do niego i powiedzieć: chcesz
wejść w życie wartościowe? To, choć i spróbuj iść obok mnie, ale staraj się iść sam i nie wzoruj się na
mnie.
To, że ja idę obok, niech będzie twoim zabezpieczeniem, bo chcę abyś czuł, że nie jesteś sam, że nie
będziesz zdany tylko na siebie, kiedy nie będziesz zdany tylko na siebie, kiedy nie będziesz wiedział, co
się tobie dzieje, kiedy zamąci ci się widzenie twojej sytuacji i czucie wartości, które cię ku sobie
wzywają. Możesz zwrócić się do mnie bym pomógł ci wyrazniej zobaczyć, głębiej zrozumieć
Dialog wychowawca dziecko
Nie pytaj mnie nigdy, co masz zrobić czy co masz cenić, ale możesz zawsze pytać, czy w tym co chcesz
zrobić nie widzę złudzeń, fałszów. Powiem ci tylko to, co sam widzę, co sam rozumiem. A i do ciebie
zwrócę się czasem z takim samym pytaniem.
Konflikt
" Prezentacja własnych interesów, które wchodzą w konflikt z interesami dziecka,
prowadzi do wzajemnych ustępstw, do ujawniania konfliktów, wymagających
wzajemnego liczenia siÄ™ ze sobÄ…, na robieniu sobie miejsca.
" Bycie jak gdyby w jego świecie w takim, jaki jemu się jawi w jego doświadczaniu tego
świata
" To traktowanie tego świata jako tak samo ważnego, jak świata doświadczanego przez
wychowawcÄ™
Bycie z wychowankiem to nic innego jak
Troska o uporządkowanie i zrozumienie jego doświadczenia przez niego samego z punktu
widzenia jego własnych wartości
Rezygnacja ze złudzenia, że uda się kiedykolwiek poznać świat doświadczeń dziecka w całej
pełni
Wychowanie prawdziwe
Pełne, autentyczne nie jest procesem, który można sobie zaplanować wdrożyć,
zapanować nad wszystkimi z możliwych jego determinant, poddać je kontroli, ocenić
jego zgodność z modelem i ogłosić ostateczny efekt w kategoriach niezaprzeczalnego
sukcesu lub porażki, gdyż ono się nigdy nie kończy.
59
Współczesne kierunki...................Wykład 9
PEDAGOGIKA LOSU
Los  za leksykonem:
1 ludzka dola, którą wyznaczają takie konieczne składniki egzystencji, jak: przemijanie cierpienie,
osamotnienie, śmierć
2 przypadkowe zdarzenia, które przytrafiają się człowiekowi w sposób od niego nie zależny, jak
urodzenie, uzdolnienia zdrowie
3 siła wyznaczająca bieg tych zdarzeń/ fatum przeznaczenie/lub przejaw woli bobów
4 bieg życia kształtowany zarówno przez ludzką wolę i przypadkowe zdarzenia, jak i świadome i wolne
decyzje człowieka
5 kartka z numerem rzadziej kostka, gałka, której wyciągnięcie rozstrzyga o wygranej lub przegranej
Fatalizm
Za K. Sośnickim
- wywód metaforyczny- porządek świata i związany z nim bieg życia człowieka jest wyznaczony za
istotę metafizyczną /plan Boży/
- wywód naturalistyczny- porządek świata ustanowiony jest przez powszechną konieczność praw
przyrody /determinizm/
Człowiek w tak rozumianym biegu zdarzeń niczego nie może zmienić swą wolą, bo i ona jest tym
planem lub powszechną koniecznością objęta
Przypadek za leksykonem
1 zdarzenie lub zjawisko, które zachodzi wskutek działania przyczyn ubocznych i z tego względnie do
się przewidzieć na podstawie znanych praw naukowych i doświadczenia [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ssaver.htw.pl