[ Pobierz całość w formacie PDF ]

stralia, kraje Europy Wschodniej), z Azji była jedna, z Ameryki Północnej i
Południowej - trzy. Z 11 odpowiedzi z Europy - poza hiszpańską - wynikał
bardzo zróżnicowany obraz, m.in. Konferencje Franeji i Belgu sygnalizowały
antykościelną działalność francuskiej loży Wielkiego Wschodu.
Dialog katolicko-masoński kontynuowany w różnych grupach austriac-
kich i niemieckich doprowadził do wydania 5 VII 1970 r. w Lichtenau
(Austria) w obecności kard. F. Koniga, dokumentu pt. "Wyjaśnienia doty-
czące dialogd pomiędzy Kościołem katolickim i masonerią". Ustalono w nim
konieczność zrewidowania historycznie ukształtowanych relacji pomiędzy
Kościołem i masonerią.
W latach 1974 -1980 odbywały się oficjalne rozmowy z polecenia Nie-
mieckiej Konfereneji Episkopatu i zjednoezonych lóż Niemiee.31
Po sześciu latach obustronnych spotkań, po "ponownym przebadaniu
trzech pierwszych stopni masońskich", konfereneja biskupów niemieckich
opublikowaÅ‚a w dniu 12 V 1980 r. "OÅ›wiad zenie w sprawie przynależnoÅ›ci
katolików do masoneru", w którym stwierdziła jednoznacznie, że nie jest
29 Rozmowa L. Eveva z C. J. A. Ferrar Benimelim (badacz historll wolnomularstwa i jego
powiązań z Kościotem), Novum, nr 7, R.1979, s. 38 - fi3.
30 Kościót katolicki a masoneria, Cz. I. Wybór z dokumentów kościelnych, Instytut Dokum-
entacyjno-Wydawniczy, Polska Mśl Narodowa, Warszawa 1983, s. 5 - 6.
31 Z. Pawłowicz, Kościół i sekty w Polsce, Gdańsk 1992, s. 209 - 210. W kontekście
tiwajÄ…cych
między Kościołem a masonerią rozmów należy odczytać kurtuazyjne zachowanie się
Watykanu w 1978 r., gdy działająca w Paryżu polska loża "Kopernik" wystosowała depeszę
z gratulacjami w związku z wborem kard. K. Wojtyły na Stolicę Piotrową. W odpowiedzi
Watykan "gr Lecznie podziękowaA" Por. J. Siewierski, dz. cyt., s. 46; L. Hass, Sztuka
królewska, Wprost, nr 7, z dnia 14 II 1993, s. 77; Tenże, Papieskie błogosławieństwo. Po 170
latach wystÄ…pili publicznie w Polsce wolnom Warre, Prawo i Zycie, nr 40, R.1992, s.10 -11.
Tekst depeszy i odpowiedt Watykanu, patn.: J. Winezakiewicz, Polska loża "Kopernik" w
Paiyżu, Ars Regia, nr 1 (2), R. II:1993, s. 93.
możliwa dla katolika równoczesna przynależność do Kościoła katolickiego i
125
masonerii. Swoje stanowisko uzasadniła konkretnyzni argumentami:
l. Masoneria uwypukla w swych założeniach światopoglądowych huma-
nitarne i etyczne tendeneje. Co do założeń religijnych pozostawia swym
członkom deeyzję subiektywną. Takiej postawy nie da się pogodzić z wiarą w
objawione prawdy Boże, autentycznie wyjaśnione przez Urząd Nauczycielski
Kościoła;
2. Podejście do obiektywnej prawdy sugeruje ze strony masonerii pewien
relatywizm, co stanowi przeszkodę dla przyjęcia katolickich prawd dogmaty-
cznych;
3. Masoneria przyjmuje możliwość wyznawania każdej religii, stawiając
je wszystkie na tym samym poziomie, co potwierdza relatywistyczne stano-
wisko wobeć katolic,yzmu;
4. Pojęcie Boga jako "wielkiego Budowniczego wszystkich światów" suge-
ruje ujęcie deistyczne; pojęcie Boga u masonów nie jest tym samym zgodne
z chrześcijańskim obrazem Boga, który objawił się w Jezusie Chrystusie;
5. Pojęcie toleraneji "wobeć idei" różni się od ujęcia katolickiego;
6. Rytuały masońskie związane z trzema stopniami, mające charakter
inicjacji, stanowiÄ… jakÄ…Å› formÄ™ konkurencyjnÄ… w stosunku do przemiany
sakramentalnej ;
7. Etyczne udoskonalenie człowieka realizuje się w masonerii na
płaszczyznie czysto naturalnej, podezas dy w chrześcijaństwie dokonuje się
ono poprzez łaskę Chrystusa w Duchu Swiętym;
8. Masoneria mieśei w sobie różne kierunki, od ateistycznej loży francu-
skiej "Wielki Wschód", poprzez loże kierunku angieslkiego, aż po "chrześei-
jańską masonerię". Ta ostatnia jednak bardziej jest wierna w swych poglą-
dach masoneru niż chrześcijaństwu. W ocenie masonerii należy uwzględnić
te rozmaite kierunki.32
W tym samym czasie prowadzone były rozmowy masonerii z innymi odłama-
mi chrześcijaństwa. Kościół ewangelieki w Niemczech rozpoezął rozmowy w
1973 r. W ich wyniku wydał oświadczenie, na mocy którego każdy ewangelik ma
według własnego sumienia ocenić możliwość wstąpienia do masonerii.
Kościół anglikański po przeprowadzonych ro3mowach zajął w 1987 r.
wyraznie negatywne stanowisko wobeć masonerii.
Kongregacja Doktryny Wiary zabierała głos na temat masonerii w sposób
niezwykle wyważony i ostrożny. Po raz pierwszy po Soborze uczyniła to w
dniu 19 VII 1974 r. w liście kard. Franjo Sepera, jej prefekta, do filadelfij-
skiego kard. Jana Króla. List ten był jednak "listem zastrzeżonym" i nie
stanowił oficjalnego wystąpienia Stolicy Apostolskiej. Mimo to przedostał
32 Pressedienst des Sekretariats der Deutschen Bischofskonferenz, Dokumentation 10/80
vom 12. V.1980; Por. Z. Pawłowicz, dz.cyt., s. 210.
33 Z. Pawłowicz, dz.cyt., s. 211.
126
116 117
się na łamy prasy, która interpretowała go jako zezwolenie na bratan3e się
katolików z masonami, choć jego treść wcale do tego nie upoważniała.
Następne wystąpienie Kongregacji miało miejsce w niespełna rok po
"oświadczeniu" episkopatu niemieckiego. W dniu 17 XII 1981 r. Kongrega-
cja wydała "deklarację", w której czytamy: "dotychezasowa praktyka dyscy- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ssaver.htw.pl