[ Pobierz całość w formacie PDF ]

czytaniu i pisaniu przez organizowanie kursów i spotkań na ten
temat.
'Szkoła dla rodziców' to organizoviiane cyklicznie, z inicjatywy
rodzi-
ców, 6-tygodniowe kursy przygotowujące rodziców do pomagania
dziecku w domu. W poszczególnych poradniach rodzice mogą po-
znać bliżej problem dysleksji rozwojowej, podstawy pracy
terapeutycz-
nej z dzieckiem oraz zobaczyć pomoce do terapii i sposób ich
używania. Mają też okazję przedyskutować problemy własnego dzie-
137
cka. Rozpoczęliśmy działalność'Szkoty dla Profesjonalistów' - kursów
dla naucrycieli, psychologów, pedagogów i logopedów z zakresu
wiedry o specyficznych trudnościach w pisaniu i czytaniu, metod
diagnozy i terapii pedagogicznej. W lutym 1993 odbył się
kilkudniowy
kurs w Gdańsku nt. terapii starsrych dzieci i młodzieży
dyslektycznej
prowadzony przez Birgit Karlstad - doświadczoną terapeutkę z Norwe-
gii. Prowadzimy też spotkania informacyjne z naucrycielami języka
polskiego i języków obcych.
W celu pogtębiania wiedry na temat dysleksji rozwojowej i terapii
pedagogicznej organizowane są ogólnopolskie kolokwia nt. Trudności
w czytaniu i pisaniu u dzieci, których współorganizatorem jest
Uniwer-
sytet Gdański i Wojewódzki Ośrodek Metodyczny. Jubileuszowe - X
Kolokwium było poświęcone metodom profilaktyki i terapii w
dysleksji
102
rozwojowej (maj 1992).
Konferencję otworzył ówczesny Rektor ds. Nauki Uniwersytetu
Gdańskiego prof. dr hab. Maciej %7łylicz, który opowiedział o swoich
problemach w nauce crytania i pisania, wskazując na rolę rodziców i
nauczycieli w udzielaniu pomocy dzieciom z tymi trudnościami. Ten
historyczny fakt, publicznego przedstawienia własnych problemów,
dotąd w Polsce uznawanych za wstydliwe, zostat przez uczestników
konferencji prryjęty z gtębokim uznaniem. Polskie Towarrystwo
Dysle-
ksji wręczyło jego Magn'rficencji dyplom im. J.Ch. Andersena.
Kolejne XI Ogólnopolskie Kolokwium (maj 1993) było poświęcone
profilaktyce specyficznych trudności w pisaniu i czytaniu w
zwiÄ…zku z
Międrynarodowym Rokiem Wczesnego Rozpoznawania Dysleksji.
Wspótpraca z zagranicą to kontakty z Europejskim Towarrystwem
Dysleksji, której członkiem jest PTD. Nawiązano też kontakt z Węgier
skim Towarrystwem Dysleksji (udział w obozie letnim
przedstawiciela
PTD - lipiec 1991).
Polskie Towarzystwo Dysleksji podjęło też wspótpracę z różnymi
instytucjami w Polsce. Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdań-
skiego pełni rolę członka wspierającego nasze Towarzystwo. Wspót-
praca z Kuratorium Oświaty i Wychowania utatwia kontakt z nauczy-
cielami i ich szkolenie. Kontakt z BibliotekÄ… dla
Niepetnosprawnych
umożliwia tworzenie tam dziatu publikacji na temat dysleksji
rozwojo-
wej i terapii pedagogicznej. Stwarza to możliwość wypożyczania
konkretnych materiałow do pracy z dzieckiem przez naucrycieli i
rodzicr. Próbujemy tworryć zbiór kaset magnetofonowych z nagra-
niem tekstu lektur, czyli 'książki mówione' dla dzieci z
trudnościami w
czytaniu.
W 1992 roku rozpoczęta działalność Poradnia Diagnostyczno-Tera-
peutyczna dla Dzieci i Młodzieży z trudnościami w uczeniu się PTD,
gdzie rodzice mogą otrzymać pomoc dla swego dziecka zarówno w
formie petnej diagnozy, jak i opieki terapeutycznej. W
poszczególnych
oddziałach działają punkty konsuftacyjne dla rodziców.
Od kilku lat odbywają się też kilkutygodniowe turnusy terapeutycz-
ne dla dzieci dyslektycznych organizowane przez Zarząd Główny (mgr
Renata Czabaj) i Oddziat Warszawski (mgr Irena Czajkowska).
Zatożyliśmy filmotekę 'Lektura i film', cryli lektury szkolne na
kasetach video. Służą one zarówno do wypożyczania, jak i materiał do
spotkań prowadzonych przez polonistów i filmoznawców.
Staty kontakt członków Towarzystwa zapewniają zebrania, które
odbywają się raz na dwa miesiące w siedzibie PTD. Podczas zebrań
dyskutuje się różne formy działania PTD. Jest to też okazja do
spotkania interesujących osób, zajmujących się problematyką specjal- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ssaver.htw.pl